ANOTHER CHINA


Yobrata Sarker

www.lijiangstudio.org
Born 1975 in Dhaka, Bangladesh, lives in Dhaka




Über die Arbeit in Lijiang:
 "Dieses Reihe fotografischer Arbeiten ist ein erstes Ergebnis eines Forschungsprojektes, dass ich in Lashihai begonnen habe, über die traditionelle Naxi-Kultur und Lebensweise. Trotz der verschiedenen modernen Anpassungen, wie die Verwendung von Mobiltelefonen, Satelliten-Fernseher, Pestizide, Billard spielen, und globalisierten Moden, fand ich, dass die Menschen in Naxi Lashihai weiterhin den größten Teil ihrer traditionellen Lebensweise bewahrt haben. Während meines Aufenhaltes bei Lijiang Studio fokussierte ich meine Linse auf zweierlei, eine visuelle Anthropologie aufzuzeichnen, als auch eine Darstellung der ästhetischen Schönheit und Lebensqualität in einem zeitgenössischen Naxi Lashihai Dorf .

Ich glaube, der Umfang der Arbeit die ich geschaffen habe ist recht begrenzt, und nur ein Anfang für die Erfassung der Kernthemen, deren Erkundung es gilt zu vertiefen. Mein Unfähigkeit Naxi oder Mandarin zu sprechen oder zu verstehen spielte eine zentrale Rolle bei der Begrenzung meiner Arbeit. Ich hoffe, dass meine Bilder irgendwann dazu beitragen können, mehr Aufmerksamkeit in der internationalen Gemeinschaft für die Erhaltung traditioneller sozialer Praktiken und des architektonischen Erbes zu erwirken, was in Richtung einer gesünderen Lebensweise führen könnte."

About the work in Lijiang:
„This body of photographic work is an initial result of a research project I have begun to develop in Lashihai about traditional Naxi culture and lifestyle. Despite the various modern adaptations such as the use of mobile phones, satellite TVs, pesticides, snooker playing, and globalized fashions, I found that the Naxi people in Lashihai still maintain most of their traditional way of life. During my residency at
Lijiang Studio, I focused my lens on making both a visual anthropological record and a representation of the aesthetic beauty and quality of contemporary Naxi life in Lashihai village. I feel the body of work I have created is quite limited and only a start for identifying key themes, which need to be explored in more depth. My inability to speak or understand Naxi or Mandarin played a key role in limiting my work. My hope is that my images will someday help to generate more appreciation, within the international community, for maintaining those traditional social practices and architectural heritages which can lead towards healthier lifestyles.“

Teachers: Bijon Sarkar, Bangladesh Parjatan Corporation.
M.A. Beg, Begart Institute of Photography
Five years art course at Bulbul Lalitkola Academy

2006 Photo publication in a feature article about the Urban Study Group concerning Heritage Architecture Conservation in the Daily Star weekend edition.
2005 Photo publication in a feature article about the Urban Study Group concerning Heritage Architecture Conservation in Prob magazine.
2004 Two week workshop on the 'Theme of Resistance' with Morten Krogvold at Pathshala: South Asian Institute of Photography
2004 Four Days Workshop on 'Family Documentation' with Peter Frayer at Pathshala: South Asian Institute of Photography